Thursday, April 21, 2011

Rädd att flyga

Utläst 110419: Rädd att flyga av Erica Jong

Det här är en klassiker som handlar mycket om vad det är att vara kvinna och hur man ska förhålla sig till sin sexualitet. Den föddes vid samma tid som jag; på engelska 1973 och på svenska 1975 (jag är född 1974) så det är kul att läsa om hur samhället var då. Men jag har inte stött på alla dessa problem med kvinnlighet och kanske har jag haft tur som inte behövt revoltera mot mina föräldrar. Boken är också känd för sina sexskildringar, men det är inte något som chockerar mig; vi är väl ganska luttrade på 2010-talet. Den är rolig och välskriven så den kan gott få vara med bland viktig feministlitteratur.

Isadora är gift med psykiater Bennet och de åker från New York till Wien för att vara med på en konferens för psykoanalytiker. Där träffar hon Adrian, sina drömmars man, och inleder ett förhållande med honom, knappt utan att försöka dölja det för Bennet. Till en början är han mycket förstående och har psykiska förklaringar men så småningom tar även hans tålamod slut. När konferensen är slut vet inte Isadora om hon ska följa med sin man hem eller åka med Adrian ut i ovissheten.

No comments: