Wednesday, December 22, 2010

Låtsaskungen

Utläst 101221: Låtsaskungen av Torgny Karnstedt

Jag ska bara skriva lite snabbt eftersom jag måste packa inför julfirandet hemma hos föräldrarna i Dalarna. Det är så att jag tycker bättre om Torgny än om hans böcker. Vi har haft honom på skolan där han föreläst om vikten av att kunna läsa och skaffa sig ett ordförråd och då är han jättebra. Eleverna lyssnar som aldrig förr. Men den här boken vet jag inte vem jag skulle rekommendera. Den är okej, men inget särskilt, tyvärr. Jag hade förväntat mig mer.

Magdalena är läraren som kommer till internatskolan mitt ute i skogen. Där får hon en klass med bara några få elever, men med desto större behov av att bli sedda. Hon får det riktigt tufft med ungarna som svär, slåss och är allmänt omöjliga. Många skulle ge upp snabbt, men hon hänger kvar och lär känna och förstå värstingbarnen.

No comments: