Friday, December 31, 2010

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig

Utläst 101229: I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig av Christina Wahldén

Wahldén har skrivit en mängd bra ungdomsböcker om svåra ämnen, som Kort kjol, som ofta läses på högstadiet/gymnasiet om en tjej som blir våldtagen av en klasskompis. Det här är en kort bok, bara 150 sidor, som går fort att läsa men som kommer att stanna kvar hos mig desto längre. Vissa scener är fruktansvärda trots att de inte är så detaljerade. Jag tycker att boken är viktig att läsa för svenska ungdomar (och vuxna)som inte kan tänka sig in i hur vidrigt flyktingar har haft det.

Ombeni har flytt ensam från krigets Kongo och hamnat i Sverige. Hon har sett sina föräldrar och sin bror dödas och vet inte om hennes två systrar överlevt. Hon vaknar på nätterna av att hon skriker när hon drömt om våldtäkterna och allt vad rebellerna gjort henne. I Sverige går hon gymnasiet och bor i egen lägenhet men hon har ingen som förstår henne eller vet vad hon varit med om.

No comments: