Tuesday, September 28, 2010

Kapten Nemos bibliotek

Utläst 100926: Kapten Nemos bibliotek av Per Olov Enquist

Efter att jag varit på litterär båtsalong med tidningen Vi och hört PO blev jag nyfiken och läste hans biografi Ett annat liv och tyckte mycket om den. Det var bra att jag valde den som första bok av honom (förutom att jag visst läst Magnetisörens femte vinter på litteraturvetenskapen men inte minns något av den). Jag har ofta mycket svårt för böcker som blandar realistiskt och påhitt. Enquist är duktig på att uttrycka sig fint så språket är njutbart, men tyvärr förstod jag inte handlingen. Till grund ligger det sanna livsödet med två pojkar som förväxlades på BB i Västerbotten på 40-talet och det hade kunnat bli en så bra berättelse! Jag borde ha låtit mig varnas av baksidestexten och låtit bli den här boken:

"Den är en mörk fabel som söker svaret på en gåta, som kanske är en kriminalgåta, i det gränsland där fantasin ger skydd mot verkligheten men speglar sanningen."

No comments: