Monday, September 13, 2010

Ingen rädsla

Utläst 100911: Ingen rädsla av Niklas Krog

Vi ska få författarbesök på skolan av Niklas Krog så jag tänkte att jag skulle läsa något av honom. Han har skrivit fantasy och om basket och fantasyböcker är ofta tjocka (och tråkiga, tycker jag)så jag valde basket, trots att jag inte kan särskilt mycket om det. Jag brukar skryta om att jag varit distriktsmästare i basket men det var för att vi vann skol-DM i femman... Krog skriver bra och nu vill jag läsa andra delen om de här ungdomarna som jag blivit nyfiken på.

Femtonårige Turk heter egentligen Mattias Asp och är helsvensk, men när han var liten sa han ordet turk så ofta så det har blivit hans smeknamn. Han spelar basket i Alvik och är liksom alla andra killar imponerade av snygga Becka i tjejlaget. Men det finns även en annan tjej han är nyfiken på, arga Ayla i invandrarlaget Akropol. Men hon är turk på riktigt och de har väl inget annat än basketen gemensamt?

4 comments:

Boktokig Eva Boström said...

Åh, vad kul med författarbesök! Vad inspirerande!!!

Ylva said...

Ja, verkligen. Det gör ju inget att det är en två meter lång, vältränad före detta basketspelare som kommer!

Marias bokliv said...

Jag gillade också den, du får fota författarbesöket och lägga ut en bild eller två...

Boktokig Eva Boström said...

Nej, det gör iiiinget alls ;)

Hoppas ni får till bokcirkeln för eleverna. Det är ju så härligt att prata om böcker!!! Det kan ju locka också någon att läsa lite mer!