Tuesday, July 06, 2010

Vem vill bli miljardär?

Utläst 100705: Vem vill bli miljardär? av Vikas Swarup

Jag tyckte jättemycket om filmen Slumdog Millionarie som bygger på den här boken men de skiljer sig åt i handlingen så det var tur att jag såg filmen först för annars hade jag kanske blivit besviken på den. Boken är väldigt bra men råare än filmen. Swarup är en indisk författare.

Ram Mohammad Thomas är en fattig servitör som ställer upp i frågetävlingen Vem vill bli miljardär?. När han lyckats svara rätt på alla tolv frågorna blir han arresterad och anklagas för fusk eftersom en föräldralös fattig kille som han omöjligt kan veta alla svaren. Han blir torterad för att erkänna men plötsligt dyker en okänd kvinna upp på polisstationen och säger sig vara hans advokat. Tillsammans tittar de på videoupptagningen från TV-programmet och Thomas berättar om sitt liv och hur han kunnat svara på frågorna. Det har hänt mycket hemskt men han har alltid klarat sig på något sätt.

2 comments:

Ida/Booklovin' said...

Underbar bok! Och filmen är också helt okej, även om jag tycker att de är alldeles för olika.

Ylva said...

Jag håller med och undrar vad författaren tycker om filmen. Så mycket borde man inte få ändra.