Friday, July 16, 2010

Tillsammans

Utläst 100713: Tillsammans av Denise Rudberg

Nu ger jag upp Rudberg för jag tycker verkligen att hon skriver katastrofdåligt! Jag har läst två romaner av henne och ville ändå ge den här en chans för det är hennes första ungdomsbok och jag tänkte att språket möjligen kunde fungera då, men det gör det alltså inte. Jag kanske skulle ha svalt det när jag var tolv år, men jag hoppas inte det. Hon skriver platt, tråkigt, fånigt och irriterande! Jag stör mig på sådant här: "Om allt var som det skulle, var hennes pappa Torleif på jobbet vid det här laget." Jag vill inte ha något komma i den meningen.

Alexander är ett rikemansbarn som går på privatskola, Jakob bor också i ett stort hus på Djurgården men föräldrarna har knappt råd att betala och Theresa bor med sin pappa på en husbåt. De tre ungdomarna möts på en matlagningskurs som Jakobs mamma anordnar och som ska filmas för en TV-serie. De blir snabbt nära vänner och följer med Theresas pappa till en ö i skärgården. Där händer det läskiga saker och de känner sig förföljda.

2 comments:

klok som en bok said...

Har läst en av hennes böcker, den följde med gratis när jag köpte någon tidning:-) Har inte brytt mig om att läsa någon mer...

Ylva said...

Klok. Bra, gör inte det! Dåligt, så dåligt!