Saturday, July 31, 2010

Shoo bre

Utläst 100731: Shoo bre av Douglas Foley

Den här boken kom ut redan 2003, finns i klassuppsättning på vår skola och är en av dem jag plockade hem för mitt sommarprojekt att läsa många ungdomsböcker. Jag har ingen koll på Rinkebysvenska men tycker att det känns som ett naturligt språk för ungdomarna. Tyvärr finns det ingen ordlista så jag vet fortfarande inte exakt vad "shoo bre" betyder men jag tror att det är ungefär "tjena kompis". Foley är född i Wales och kom till Sverige 1969 och han har jobbat på ett skolbibliotek i Botkyrka. Han har även skrivit ungdomsböckerna om Habib. Den här är mycket spännande och jag vill så gärna att det ska ordna sig för killarna som ställer till det för sig.

På vårterminen i nian börjar Oscar och Elias ana slutet av den långa skolperioden men den sista högstadietiden blir inte som de tänkt sig. Oscar blir kär i sin nya vikarie Kristina och det går lite si och så med hans engagemang i elevrådet och med skoltidningen. Elias har tänkt skärpa till sig eftersom han förstår att inte hans mamma orkar med fler problem, men så får han ett erbjudande om snabba pengar som han inte kan tacka nej till.

No comments: