Thursday, April 01, 2010

Om du var jag

Utläst 100401: Om du var jag av Jessica Schiefauer

Den här ungdomsboken är så sorglig så det blir en klump i halsen. Det är ett bra betyg när jag blir så berörd. Jag förstår hur Agnes känner och jag vill så gärna att det ska gå bra för henne. En mycket stark debutroman!

Agnes och Louise är allra bästa kompisar, trots att de är så olika som man kan vara. Louise är den spännande av dem, hon är rolig, snygg och nästan perfekt. Agnes känner sig trist jämfört med henne men det spelar ingen roll för deras vänskap är så stark och efter gymnasiet skaffar de en lägenhet att dela. Agnes jobbar på ett fik och Louise i garderoben på en nattklubb. Men plötsligt dyker Hannes upp i Agnes liv och Louise blir avundsjuk. Hon åker ensam till Grekland för att jobba när inte Agnes vill följa med och Agnes upptäcker att Louise dolt saker för henne.

No comments: