Wednesday, April 07, 2010

Ett annat liv

Utläst 100407: Ett annat liv av Per Olov Enquist

Jag hörde P O på litterär båtsalong och han är en fascinerande människa som man direkt lägger märke till innan han öppnar munnen för han är väldigt lång. När han sedan talar lyssnar man gärna eftersom han är duktig på att välja sina ord. Fast han gjorde det inte helt lätt för kvinnan som intervjuade honom. Jag trodde inte att jag läst något av honom innan men när jag tittade i min läsdagbok hade jag läst Magnetisörens femte vinter när jag läste litteraturvetenskap. Ett annat liv fick Augustpriset 2008.

P O har skrivit en bok om sitt liv i andra person. Det börjar 1934 i lilla Hjoggböle i Västerbotten, en by som fött fram flera kända författare. När han var liten var han så snäll att han såg sig tvungen att hitta på synder att bekänna under lördagarnas bönestunder. Som vuxen blir han författare men fastnar i alkoholmissbruk. Efter femton år lyckas han ta sig ur det.

2 comments:

klok som en bok said...

Jag har den hemma, ska börja på den inom kort! Vad tyckte du?

Ylva said...

Jo, den var bra! Han skriver vackert och det är viktigt för mig.