Monday, July 06, 2009

Syster

Utläst 090705: Syster av Bengt Ohlsson

Jag är så besviken! För det mesta brukar jag tycka jättemycket om vad Bengt skriver men den här gången går det inte för boken är så tråkig! Jag brukar tycka att han har ett mycket vackert språk, men inte ens det imponerar särskilt ofta på mig här. I stället stör jag mig på att han skriver som jag gjorde när jag var sex år och upprepar namn helt i onödan, låter mening på mening börja med "Marjorie sa", "Marjorie gjorde", "Marjorie tyckte".

Jag irriterar mig även på huvudpersonen (Marjorie!) som tycker att deras familj är världens roligaste, fast den verkar helt fånig och har en tråkig humor där det anses jättekul när pappan säger att ena dottern liknar en säl i vattnet.

Marjories storasyster försvinner en dag och ingen har en aning om varför. Hon är duktig i skolan och verkar inte ha några större problem. Men Marjorie tycker att systern varit stel och svår att nå och är inte helt säker på att hon vill att hon ska komma tillbaka. Den närmaste tiden efter försvinnandet placeras Marjorie hos sin faster Ilse som berättar en massa historier och det är svårt att veta vad som är sant och vad påhittat.

No comments: