Monday, March 02, 2009

Motljus

Utläst 090228: Motljus av Annika Thor

Thor är sedan tidigare känd för att ha skrivit böcker och filmmanus för unga. Det här är hennes första vuxenbok. Jag har bara läst positiva recensioner på den och varit mycket nyfiken. Boken gör mig inte besviken. Den berör mig och får mig att tänka i banor som "tänk om..." på samma sätt som Dagen efter av Lionel Shriver där det är samma frågeställning; hur hade livet blivit om jag valt den andre mannen?

Marie är sedan många år tillbaka gift med Staffan. En morgon läser hon dödsannonsen för den gemensamme gamle vännen Ronny, som efter att de skiljts åt blivit känd filmregissör. Sommaren 1976 bodde Marie och Staffan i ett kollektiv där även Ronny var med. Marie drogs till Ronny och hon kände sig sedd av honom men ibland var han smärtsamt avvisande. När han dör kommer alla gamla minnen tillbaka. Marie vill åka på begravningen och Staffan märker att Ronnys död berör henne märkligt mycket med tanke på att det var så många år sedan de träffades.

2 comments:

Liz1e said...

hm, får lite Paulrud-som-vi-älskade-varandra-vibbar när jag läser det här. Men Shriver ska jag titta närmare på.

Anonymous said...

Jag tycker Paulrud låter intressant.

Båda böckerna som finns på svenska av Shriver är fantastiska!