Thursday, November 27, 2008

Flyga drake

Utläst 081126: Flyga drake av Khaled Hosseini

Den här boken är verkligen så bra som alla säger! Jag har inte läst den förrän nu för jag har haft så mycket annat att läsa och så tyckte jag att eleverna på skolan skulle få chansen först. Jag ska se filmen och tror att det är bäst att läsa boken först. Det är förskräckligt att landet Afghanistan inte finns längre, så som det var förr. De hade det bra där före krig och talibaner. En kompis som varit i Afghanistan och har en bror som jobbar där säger att det är en väldigt bra beskrivning av landet.

Amir och Hassan växte upp som vänner trots att Amir hörde till de rika och Hassan var hans tjänare. Hassan var oerhört lojal -frasen "för dig ska jag göra det tusen gånger om" återkommer i boken, men Amir svek honom. Många år senare, när Amir bott länge i USA får han chans att återvända till Afganistan och ställa allt till rätta.

No comments: