Thursday, August 07, 2008

Exhäxorna

Utläst 080807: Exhäxorna av Jane Moore

Efter att ha läst en bok på över 500 sidor ville jag ha något snabbt och lättsmält och då passade det bra med en chicklit som jag läste på ett par dagar. Först irriterade jag mig lite på att det kändes som att den skulle försöka vara så jävla lustig hela tiden på ett tillgjort sätt. Den börjar så här:

"Alison släppte ut en omåttligt söt liten suck - som inte fick hennes byst att välla ut ur den korsetterade klänningen - och lät blicken fara fram och tillbaka längs honnörsbordet för att slutligen stanna upp vid det spektakulära liljearrangemanget från en av Londons bästa blomsterhandlare."

Sådan är alltså stilen, men efter ett tag vänjer jag mig vid det och tycker att boken är både rolig och riktigt tänkvärd.

Nya fruars klubb är en hemlig grupp av missnöjda kvinnor som behöver prata ut om exen till deras män. Alison är gift med Luca och på deras bröllop kom hans förra fru Sofia inrusande och hämtade sönerna som var brudnäbbar. Julia är gift med James som envisas med att ha kontakt med sin förra fru Deborah. Susan var visserligen vän med Nicks förra fru men har mycket att kämpa med i minnet av fantastiska Caitlins plötsliga död. Fiona och David har det bra men hans son Jake är en liten djävul som tror att hans föräldrar skulle ha blivit tillsammans igen om inte Fiona fanns.

No comments: