Wednesday, March 05, 2008

Matilde

Utläst 080304: Matilde av Denise Rudberg

Nej, nu får det verkligen vara nog med Rudberg! Om jag inte tvingar mig att läsa hennes ungdomsbok Tillsammans av nyfikenhet. Jag tycker inte om henne alls. Det är sällan jag läser någon som skriver så platt och oengagerande. Det som borde kunna vara intressant blir bara segt och trist. Efter att inte ha fattat vitsen med Storlek 37 gav jag mig ändå på Matilde i tron att den skulle kunna ge mig något eftersom den handlar om en tjej som skriver en roman. Men mest vill den besrkiva det flashiga livet på Östermalm. Då är det bättre att läsa Djävulen bär Prada om man vill vältra sig i lyxliv och dyra klädmärken.

Matilde har ett bra jobb på reklambyrå och är frånskild med två döttrar. Hon säger upp sig för att förverkliga sin dröm att skriva en roman. Plötsligt känns den vanligtvis trygga tillvaron osäker. Det går trögt med skrivandet och hon trasslar till det med bästa vännen Tomas. Hon får ett återfall av ungdomens ätstörningar och mår riktigt uselt när hennes syster kommer hem till henne för att styra upp livet. Hon säger att hon ska stanna tills Matilde mår bättre.

No comments: