Thursday, November 29, 2007

I en av alla världar

Utläst 071128: I en av alla världar av Niklas Törnlund

Jag har hört Törnlund två gånger när han varit på besök på skolan och bland annat läst sina dikter. Det blir såklart alltid skillnad på att höra en poet läsa sina dikter och att själv läsa dem. Törnlund har dessutom haft en experimentell grupp som hette Tundra som var en blandning mellan dikt, bild och musik. Jag har tyckt att det varit väldigt kul att höra och se Niklas (han har ett fantastiskt krulligt hår som är roligt bara det) men tyvärr blir det ganska platt att läsa hans dikter. Det finns några som jag tycker om, som till exempel Pussel med de här raderna:

Hittar jag en
mister jag två

Mormor tappade jag bort.

Och morfar, han har sina sidor.

Själv växer jag.
Nyss föll jag ur ramen.

No comments: