Thursday, July 19, 2007

Kvinnan som gick in i dörrar

Utläst 070718: Kvinnan som gick in i dörrar av Roddy Doyle

Det var väl det jag hade för mig! Den här boken läste jag för tio år sedan och tyckte att det var obegripligt hur en man kan skriva så inkännande om hur det är att vara en misshandlad kvinna. Jag tycker fortfarande likadant. Jag kan identifiera mig med Paula, trots att jag aldrig blivit misshandlad och då är det väldigt bra och äkta beskrivet. Paula berättar om sitt liv i Dublin, om hur hon träffade Charlo och hur han misshandlade henne i sjutton år. Inte förrän hon märker att han ger dottern samma hatiska blick som han brukar ge henne lyckas hon kasta ut honom. Särskilt andra hälften av boken är gripande, otäck och oerhört tragisk. Så synd att uppföljaren Paula Spencer inte berör mig alls.

No comments: